Нежить        01 Жовтня 2018        299         0

Ігри для розвитку фонематичного слуху у дітей

Будь-яка дитина з самого народження навчається. Швидкість його розвитку визначається багатьма факторами, один з яких – правильний підхід батьків до процесу навчання малюка. Щоб вдосконалення навичок відбувалося швидше, малюк повинен розуміти, що йому хочуть сказати батьки, вловлювати основну думку, суть.

Для прискорення засвоєння матеріалу потрібно, щоб діти усвідомлювали звукову структуру слів, могли розрізняти звуки, аналізувати отримані дані.

Фонематичний слух допомагає прискорити процес розвитку, так як дитина розуміє, що йому намагаються донести. Проводити заняття слід тільки у вигляді гри, адже в інших випадках навчання може стати нудним, не сподобатися дітям. Навчання в ігровій формі інтерес до отримання нових знань, буде простежуватися явна позитивна динаміка в розвитку. Малюки у разі вірного підходу будуть підготовлені до подальшого розвитку, що проходить у школі.

Ігри для розвитку фонематичного слуху у дітей

Позитивні властивості розвиненого фонематичного слуху

Фонематичні сприйняття – це здатність правильно розуміти фонеми, вловлювати звуки в слові. Хорошим способом поліпшення навичок письма і читання є розвиток фонематичного слуху у дітей дошкільного віку. Дитина буде вимовляти слова чітко, правильно вибудовувати пропозиції, опанує в ранньому віці важливими принципами побудови речень, освоїть читання і письмо набагато швидше.

Щоб дитина вимовляв слова правильно, тобто мав чітку дикцію, важливо правильно розвинути у нього звуковимову. Воно безпосередньо пов’язане зі слухом, адже дитя вчиться вимовляти так, як чує від інших. Хороша дикція з’явиться при нормальному розвитку артикуляційного апарату. Важливо ясно і чітко вимовляти кожен окремий звук, який потім буде складений в слова.

Уміння почути звуковий лад в мові і зрозуміти, як вони розташовуються – важлива складова гарної дикції. Якщо дитина не може вимовляти слова правильно, насамперед слід навчити його слухати їх, усвідомлювати, як правильно вони повинні вимовлятися.

Ігри для розвитку фонематичного слуху у дітей

Гра як спосіб розвитку

Основна методика отримання навичок для дошкільнят є гра. Важливо створити ситуацію, щоб у підсумку проаналізувати наявні і отримані знання, дати зрозуміти дитині правила, сформувати в процесі навчання умови для посилення необхідних навичок.

Суть ігор на розвиток фонематичного слуху у дітей 5-6 років – стимулювати мовну активність, створити умови, при яких пізнання в необхідній області посиляться, з’явиться додатковий інтерес до процесу навчання. Щоб визначити, в якому напрямку розвивати дитину, слід обстежити фонематические процеси. Так можна істотно підвищити ефективність навчання.

Розвивають маленьких учнів практично будь-які ігри, але можна збудувати ігрові заняття таким чином, щоб час було проведено з максимальною користю.

Основні складнощі у дітей 7 років і старше при розвитку фонематичного слуху:

  • Малюкам важко повторювати ряди з декількох рядів, де присутні приголосні звуки, що розрізняються по дзвінкості.
  • Заміщення звуків, зсув, зміна і перенесення складів з одного ряду слів в інший.
  • Впізнавання звуку серед інших в ряду інших складів.
  • Ігри для розвитку фонематичного слуху у дітей

    Проводячи роботу з розвитку фонематичного слуху в дошкільнят, професіоналами зроблені певні висновки:

    • у малюків спочатку погано розвинений фонематичний сприйняття. Їм складно на початковому етапі вимовляти окремі звуки, правильно розуміти слова в цілому. Якщо не займатися з дітьми, порушення фонематичного слуху виправити буде з кожним роком складніше;
    • найбільша складність виникає при впізнавання певних звуків у словах. Дітям складно визначити, чи правильно вимовлене слово, тобто виявити помилки у вимові;
    • важливо розвивати мовленнєвий увагу, щоб поліпшити фонематичні сприйняття.

    Щоб прискорити розвиток малюків у заданому напрямку, потрібно акцентувати увагу на слабких сторонах, які були вказані вище. Дорослий виправляє, підказує до тих пір, поки не буде виходити правильно.

    Ігри для розвитку фонематичного слуху

    Для підвищення вірних якостей були придумані ігри, допомагають в розвитку. Проходять ігрові заняття в кілька етапів. Ігор для розвитку фонематичного слуху у дітей 4-5 років багато, важливо займатися з малюком регулярно, щоб не втратити досягнуті результати.

    Сприйняття вимовлених звуків

    Для дітей з порушенням слуху можна придумати ігри легше або проводити з ним заняття спрощеним способом. Навчання проходить в ігровій формі, щоб не втомлювати його. На даному етапі розвитку слуху у дітей 3 років і старше, підходять наступні ігри:

  • «Визнач звідки звук». Потрібно кілька дзвінких іграшок: брязкальця, дзвіночок, свисток, барабан і ін Дорослий говорить малюкові, щоб той послухав і запам’ятав звуки від кожного предмета. Після всі предмети закриваються від дитини, щоб він не міг бачити, від чого виходить звук. Потрібно спробувати зрозуміти лише з допомогою слуху, який предмет з тих, що він слухав, видає зараз звук. З часом можна розширювати кількість застосовуваних іграшок.
  • «Вгадай дія». Розкладаються певні предмети, знайомі йому. Далі за ширмою дорослий виконує будь-які дії з предметами: ріже або мне папір, переливає воду зі склянки в склянку, кидає ключі на столик і т. д. Після кожної дії дорослого, потрібно розповісти, що він почув і зрозумів про предмет, з яким було здійснено дію. Можна для різноманітності помінятися ролями з дитиною і спробувати дізнатися, що робить зараз дитя з наявними речами.
  • Ігри для розвитку фонематичного слуху у дітей

    Відмінність звуків

    Можна багато дізнатися про те, як розвинути фонематичний слух у дитини 4 років і старше, але робити все потрібно правильно, поступово. Зміст ігор на даному етапі полягає в тому, щоб навчити малюків розрізняти голосовий тембр. Вимовляються однакові слова, звуки, словосполучення, але з різною інтонацією. Відповідні ігри та вправи для розвитку:

  • «Зрозумій, хто». Гра може проходити з участю всіх членів сім’ї. Дитина повинна зрозуміти по вимовленій фразі, хто його покликав. Під час виголошення, він, природно, обертається. Спочатку вимовляються довгі фрази, потім вони коротшають, щоб у підсумку вийшли прості вигуки типу «Ау» або «Гей» і т. д. Далі, щоб гра трохи ускладнилася, змінюється гучність голосу. Спочатку дорослі кажуть високим голосом, потім низьким, зміненим.
  • «Повторяшка». Дітям або дорослим, серед яких проходить гра, потрібно вимовити звук, подражающий возгласу якої-небудь тварини (понявчати, як кіт, або порожня, як пес). Потрібно зрозуміти, наскільки голосно були вимовлені звуки і повторити їх з тією ж силою.
  • «Ехо». Потрібно вимовити один звук або фразу з різною силою в голосі, різним емоційним відтінком. Дитина повинна повторити за произносящим все в такій же манері.
  • Ігри для розвитку фонематичного слуху у дітей

    Відмінність схожих слів

    Щоб у малюка нормально розвивалася фонетична ритміка, підходять такі ігри, що сприяють формуванню нових умінь:

  • «Правильно – неправильно». Малюкові дається 2 однакових предмета з різним забарвленням. Підійде, наприклад, гурток з червоним і зеленим кольором. Дорослий вимовляє слово в правильній формі, наприклад «стіл», а дитина повинна зрозуміти, чи правильно вимовлене слово і підняти, якщо вірно, зелений круг. Якщо слово вимовлено, на думку малюка, невірно, піднімається червоний круг. Потрібна ціла лінія схожих слів: штол-настільки-спол-стіл-шлол, щоб дитина навчилася визначати, як правильно вимовляються слова і розумів їх структуру.
  • «Плескати-тупотіти». Дитина повинна плеснути в долоні, якщо вимовні дорослим пари слів схожі між собою: майка-пайка, кубик-тюбик… При проголошенні несхожих словесних пар, потрібно тупнути: майка-будиночок, слово-килим і т. д.
  • «Визнач помилку». Дитина повинен прослухати просте вірш, де замінено одне слово, яке римується, на слово без рими. Потрібно визначити це слово.
  • «Знайди слово». Дитина повинен прослухати ряд схожих між собою слів і визначити, яке з них зайве. Приклад: стіг-ріг-людина-чобіт, каток-сток-потік-ріг-моток.
  • «Придумай слово». Тут потрібно дати можливість малюкові самому пофантазувати. Дорослий читає вірш без одного рифмуемого слова і дає можливість малюкові самому підібрати те, що повинно бути у вірші. Наприклад: білий сніг, навколо будинку, в гості до нас прийшла… (зима). Можна самостійно придумати схожі вправи на розвиток дитини.
  • Ігри для розвитку фонематичного слуху у дітей

    Відмінність складів

    Для розвитку навичок підійде наступний список ігор:

  • «Повторялкі». Від учнів дітей потрібно повторення складів, в яких змінюється наголос. Вимовляється кілька однакових сполучень, наприклад, «та-та-та», три рази. Але в кожній спробі наголос ставиться на різне поєднання. Дитина повинна зрозуміти і спробувати повторити це. Ускладнення завдання: вимовляються різні поєднання букв.
  • Дитина повинна знати, коли дорослий вимовляє склад, який у рядку зайвий: па-ба-да-не-ха, оп-оп-б-уп і т. д.
  • Щоб виконати вправи з цього ряду, потрібно зрозуміти, з скількох частин складається слово. Для цього він може поплескати в долоні таку ж кількість разів або вдарити по столу долонею. Наприклад: че-ло-вік – 3 удари в долоні, мо-шок – 2 удари по столу і т. д. важливо вимовляти слово спочатку з чітким поділом на склади, допомагати розібратися, після цього ускладнювати завдання, промовляти його без уповільнення.
  • Відмінність у фонемах

    Дитина повинна визначити фонему серед ряду інших звуків. Дорослий вимовляє один звук, наприклад «Ф». Далі, коли він запам’ятав його, вимовляється ряд звуків, серед яких присутній той самий звук: «п-р-х-ш-т-ф-с». Важливо вимовляти не «Пе», а «П», не «Ер», а «Р», щоб можна було визначити первинний звук.

    Інший приклад гри, при якій розвивається фонетична ритміка: дорослий вимовляє звуки, які видають живі істоти, комахи. Дитина намагається запам’ятати, який звук відноситься до якого суті. Далі вимовляється звук, а дитя визначає, хто його вимовляє. Можна придумати ще багато подібних ігор на розвиток фонематичного слуху для дітей, головне – давати регулярні уроки, які будуть поступово розвивати його сприйняття.